CLICK TO KNOW ME

contest (6024) Danbo's journey (513) Event (8991) Fakta menarik (928) festival (788) Gadget (562) industrial training (343) kehidupan (432) makan2... (453) MaLaYsIa best PlacE (653) nice place at Korea (315) pendapat (2343) personal (4553) photography (3224) project sabtu (342) Sesi Terjah Blogger (993) SukA-SukI (5634) travel (434) wordless wednesday (1111)

Theme © ???



hari tanpa beg plastic..impak pada masyarakat dan untungnya pasar raya
Sunday, January 2, 2011 | 6 comments
Sekarang banyak pasar raya menghadkan penggunaan beg plastik. Di Selangor, hari Sabtu adalah hari tanpa beg plastik. sejak isu ni keluar di berita Shy mula terpikir pasar raya tidak mengeluarkan beg plastik tetapi pengguna perlu membayar 20sen untuk 1 beg plastic...

sebenarnya Shy memang sokong 100% kempen " no beg plastic" ni sebab boleh mengurangkan pencemaran..1 beg plastic je memakan masa beratus-ratus tahun untuk lupus... Tapi tak terfikir ke pasar raya bole mendapat keuntungan tanpa mengambil beg plastic tapi harga barang masih di takuk yang lama...kat kolej Shy di UM pon ade jugak buat kempen "no polystrene" iaitu menggalakan semua student makan di kafe menggunakan pinggan dan kalau nak tapau pon guna bekas sendiri....tetapi ..jika student menggunakan bekas sendiri mereka akan dapat diskaun 50sen....berbaloi bukan????

Shy ni bukan lah ahli politik atau ADUN kat mana2 nak timbulkan isu ni..tapi Shy harap pasar raya pon haruslah menggunakan pendekatan ini dengan menurunkan harga barang jika beg plastik tidak lagi digunakan..

kalau harga barang turun, rasanya pengguna pon tak kisah jika perlu bawak banyak beg ke pasar raya atas sebab beli bertroli2...rasanya mereka pon akan puas hati sebab harga barang turun berkadaran dengan pengurangan penggunaan beg plastik...

* kalau ade anak-anak atau sedara ahli politik yang membaca post ni, ape kate korang cadangkan kat  ayah/sedara korang...semua ni untuk manfaat bersama sesama masyarakat 1 Malaysia jugak tau..peace..: )

Labels:


NEWER
PAST



home profile shaifulshafian