CLICK TO KNOW ME

contest (6024) Danbo's journey (513) Event (8991) Fakta menarik (928) festival (788) Gadget (562) industrial training (343) kehidupan (432) makan2... (453) MaLaYsIa best PlacE (653) nice place at Korea (315) pendapat (2343) personal (4553) photography (3224) project sabtu (342) Sesi Terjah Blogger (993) SukA-SukI (5634) travel (434) wordless wednesday (1111)

Theme © ???



S.E.N.Y.U.M = S.M.I.L.E
Monday, June 20, 2011 | 4 comments

SENYUM…rasanya semua orang tahu ape itu senyum…kadang-kadang kita tahu senyum tu senang tapi memang susah betul nak senyum kan..(shy pon sama jugak..hehe)…agak2nya la kan kenapa la kita susah sangat nak senyum?.....kadang2 kita pon tak tahu kenapa kita susah nak senyum kan.....kat sini ade beberapa fakta menarik yang korang perlu tahu pasal senyum..: )

1. Mengstabilkan sistem immune dalam badan - tersenyum mampu mengstabilkan immune system dan membantu sistem bekerja dengan lebih baik disebabkan badan lebih santai. senyum juga bole mencegah selesema.
2. Senyum mudah berjangkit - Saintis di Sweeden telah menemui bahawa senyum senang berjangkit antara satu sama lain. Dalam kajian mereka, bila subjek yang melihat subjek lain yang senyum, mereka tercenderung untuk senyum juga...
3. Mengurangkan stress - rasanya sume dah tahu kot.senyum bole meredakan stress sebab badan akan membebaskan endophrins bila kita senyum dan membuatkan badan kita lebih tenang
4. Simbol universal untuk kegembiraan - seluruh dunia tahu senyum adalah tanda gembira.: )
5. Perempuan senyum lebih dari lelaki - secara general, perempuan senyum lebih dari lelaki tetapi bila di tempat kerja ataupun bila bersosial, kadar senyuman kedua-duanya adalah lebih kurang sama. Bayi lelaki kurang senyum dari bayi perempuan tetapi lebih "eye contact" dari bayi perempuan.
6. Senyum lebih menawan dari memakai make-up - hasil kajian menemui 69% berpendapat bahawa perempuan lebih menawan bila senyum daripada memakai make-up.. (kata Shy: kalau pakai make-up+senyum memang bertambah-tambah menawan..hehe)

haaa...kan banyak kebaikan bila senyum sampaikan dalam lirik2 lagu kita pon ade meng"highlight"kan pasal senyum ni...contohnya macam lagu dari Malique&Najwa - senyum...

~ Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit , Buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan~
- Malique & Najwa

ada lagi 1 lagu pasal senyum jugak.............

~Senyum seindah suria
Yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...~

 so ape tunggu lagi guys.........jom SENYUM..........: )

Labels:


NEWER
PAST



home profile shaifulshafian