CLICK TO KNOW ME

contest (6024) Danbo's journey (513) Event (8991) Fakta menarik (928) festival (788) Gadget (562) industrial training (343) kehidupan (432) makan2... (453) MaLaYsIa best PlacE (653) nice place at Korea (315) pendapat (2343) personal (4553) photography (3224) project sabtu (342) Sesi Terjah Blogger (993) SukA-SukI (5634) travel (434) wordless wednesday (1111)

Theme © ???



"Politik,Jepun dan Undi...."
Tuesday, January 24, 2012 | 5 comments
 SHY itu AKU..

Sekali lagi penggunaan AKU amat sesuai untuk post kali ini...wah!,kehadiran sepupu, sedara sepapat ke rumah sempena cuti raya cina ni memang happening............sedikit sebanyak dapat mengeratkan lagi silaturahim sesama mereka n AKU...............

But, yes its true..i'm 22 sudah mahu ke 23 years old...kalau dulu-dulu memang sentiasa lepak dengan remaja sesama umur..bergembira berborak hanya untuk isu-isu yang kecil bukan menjangkau hal dunia...tapi sekarang rasanya tak sedap pulak jika tak masuk dengan pak cik, bapak sedara ..........

 Aku bukan lagi remaja yang asyik dengan gadjet2 terbaru...aku perlu membuka minda,ubah pergaulan

Aku bukan ape...kalau masuk borak dengan mereka..port aku hanyalah di hujung kerusi...terdiam...........................

Di sudut kerusi itu lah aku...

Semalam terdiam lagi mendengar celotehan pak long membincangkan pasal pengalaman beliau semasa pemerintahan Jepun sebelum kemerdekaan...Aku teruja mendengar...bukak telinga seberapa lebar macam gajah mendengar celoteh pak long..hahaha..

 zaman Jepun....

Cerita beliau sehari selepas penguduran Jepun rakyat di kampung masih belum tahu akan berita tersebut dan ramailah kaum cina di bandar datang ke kampung memperdagangkan nilai duit Jepun untuk membeli semua kerbau,lembu di kampung....kasihan orang kampung kena tipu dengan nilai duit yang tak berguna tu n selepas hampir seminggu barulah berita pengunduran Jepun diketahui...Habis ternakan mereka lesap...kasihan...mujur sekarang dengan adanya Internet segala apa pon jadi mudah.....................cerita dari ceruk mana pon bole tahu dengan cepatnya..

Tapi.............................

Bab ni yang aku tak berapa gemar....tup...tup...masuk politik nya pulak....alamak............ ni yang aku tak suka.....aku dah dapat agak pakcik,ayahku n sedara lain tak berani membantah sebab beliau orang yang paling berumur di situ...dengar lah kami dengan ikhlasnya.......mungkin...........

dan perkara yang buat aku tergelak ialah...

selepas paklong ku pulang baru lah mereka kembali bersuara ...berani membantah...tergelak lah aku di hujung kerusi...tapi gelak dalam hati.....tapi kepala otak ku sentiasa memikir, digest dari segala celotehan mereka-mereka itu...................

Bila masuk cerita parti ni...parti ni la yang betul....bila masuk cerita parti lain plak parti tu pula yang betul.....

Tak ke korang rasa mana-mana parti yang naik pon semua nya akan berkuasa...orang bawahan akan dinaik tarafkan....orang kuat dalam parti akan diberi jawatan...tak begitu bukan???.....tak kiralah apa pon ideologi mereka tetap akan ade seberapa part harta untuk kepentingan peribadi....

Susah nak cari pemimpin seperti Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat...segala harta diberikan,dibelanjakan untuk rakyat...makanan,pakaian semuanya sederhana.....

ermmm..aku pon tak tahu nak cakap ape lagi..ni semua dari idea aku mendengar, mendigest dan menulis di ruangan ini....n its true aku pon still tak mendaftar undi lagi sebab aku pening..pening dengan politik sekarang...betul..betul..mungkin korang akan cakap .."1 undi tu penting laa..ape la ko ni ade hak undi tak mendaftar pulak".....tapi aku rasa bukan masanya......

 mengundi??...belum masanya lagi..biarlah aku mencari pengalaman ,mengumpul maklumat sedalamnya

Ini semua celotehan aku sendiri...korang ada pendapat,pendirian masing-masing habiskanlah sedikit dari tenaga korang untuk menaip keyboard korang , tulislah komen korang dengan panjang lebar...aku tak kisah....Aku mahukan maklumat yang lebih terperinci lagi supaya lain kali aku tak akan duduk lagi di hujung kerusi mendengar....sekian...........

Labels: ,


NEWER
PAST



home profile shaifulshafian