CLICK TO KNOW ME

contest (6024) Danbo's journey (513) Event (8991) Fakta menarik (928) festival (788) Gadget (562) industrial training (343) kehidupan (432) makan2... (453) MaLaYsIa best PlacE (653) nice place at Korea (315) pendapat (2343) personal (4553) photography (3224) project sabtu (342) Sesi Terjah Blogger (993) SukA-SukI (5634) travel (434) wordless wednesday (1111)

Theme © ???



- DALMAGI festival at KOREA -
Wednesday, March 31, 2010 | 2 comments
hai readers..post kali ni aku nak cerita pasal "Dalmagi festival" atau dalam bahasa melayunye "festival bulan penuh". Festival ni berlangsung setiap tahun selepas 15 ari tahun baru mengikut lunar calendar.

Haeundae...aku rasa mungkin korang pernah tengok cerita "tidal wave" yang pasal tsunami yang berlaku kat korea.inilah tempatnye....di pantai nilah festival tersebut berlangsung....

aku dengan kawan2 semua pergi ke sini dari Inje university dengan menaiki subway aka train...pernah tgk sardin tak??haha..macam ni lah keadaan aku kat dalam subway tu...countless people..pergh!!!
sampai2 je....
ni lah tempat aku mendarat...haeundae subway station
aku ngan kawan2 seramai 11 orang berkumpul di sini seawal 5 ptg dengan diiringi professor...festival ni akan start ble matahari betul2 terbenam..senang cerita waktu maghrib..huhu


aku ngh duduk bersama rakan2 n professor


sight seeing...beautiful place



countless people




ramai orang..termasuk pelancong asing..aku??aku pon pelancong asing jugak..heheh


mesti korang pon nak tau ape motif utama festival ni kan??...
motif utama festival ni ialah dengan membakar menara pokok yang di bina...tujuan utama adalah untuk membakar bad luck, unsur2 jahat ngn nasib malang...
sebelum festival ni mula,..ade pertunjukan nyanyian dan tarian dengan baju rasmi korea...Hanbok..


pertunjukan iringan sebelum festival ni mula..



ni lah menara pokok yang aku maksudkan...lepas matahari tenggelam dan bulan penuh muncul, proses membakar pon mula dengan mentera2 dalam bahasa korea..aku pon tak faham..



api yang semakin marak..



aih..gembira pulak??kebakaran tu...huhu



proses pembakaran..
dalam pukul 8 malam..kami pon bergerak pulang ke Inje University...kali nie bukan macam sardin lagi...tapi macam sardin kne penyek...huhu..ramainya orang di subway..
neway,hope korang enjoy dengan post aku kali nie...next time bile pergi ke korea jangan lupe melawat haeundae beach dan pergi ke dalmagi festival...adioss..: )

Labels: ,


NEWER
PAST



home profile shaifulshafian